Na een maand lang naar ballen kijken (het EK), is het tijd om even aan ze te voelen…

Als je een gesprek begint over zaadbalkanker, of het hebt over het ’zelfonderzoek’ onder de douche, wordt de sfeer vaak een beetje lacherig of ongemakkelijk. Toch is zaadbalkanker de meest voorkomende kanker bij jongemannen tussen de 15-35 jaar (en nagenoeg niemand die dit weet). De diagnose wordt ongeveer 800 keer per jaar gesteld en deze specifieke kanker komt steeds vaker voor. Meer kennis én meer zelfonderzoek is daarom van groot belangrijk. Want als je er op tijd bij bent, is de kans op genezing meer dan 95%. Daarom start Stichting Zaadbalkanker vanaf 12 juli een campagne gericht op het doorbreken van het taboe rondom de ziekte en het stimuleren van een eenvoudig zelfonderzoek.

Precies dat, maar dan daar….

Er wordt nog steeds te weinig actief gecontroleerd op tekenen van zaadbalkanker. Terwijl de handeling ons allemaal erg bekend is. Gek toch? Het is een kwestie van even zelf checken: zoals je ook aan je fruit voelt als je wil weten of het rijp is…..’Precies dat, maar dan daar’.

Door middel van een landelijke campagne wordt vanaf 12 juli benadrukt hoe simpel het is om jezelf te (laten) controleren. En streeft de stichting ernaar, om het maandelijkse checkmoment net zo normaal te maken als het borstonderzoek van vrouwen.

 

Ivo Struik van Stichting Zaadbalkanker: “Zaadbalkanker kun je vaak, zelf ontdekken. Je voelt dat je bal groter is en soms voel je knobbel(s) in je zaadbal. Het is een heel serieus onderwerp, dat we juist vanwege het taboe dat erop rust, luchtig hebben willen insteken om het toegankelijker te maken. Zo hopen we de jonge mannen, die er het meest door worden getroffen, te stimuleren zichzelf te checken.”

De campagne werd gemaakt door voormalig creatief duo Djajant Hanenberg en Kris Spapé, in samenwerking met productiemaatschappij rubenpaulruben. Daarnaast zijn er flink wat partijen en individuen die zich maar al te graag aansloten bij deze goedbedoelde beweging. Zie credits.

Naast de campagne lanceert de Stichting Zaadbalkanker ook een speciaal ingerichte landingspagina met alle informatie over onder andere de symptomen en de manieren om onderzoek bij jezelf te doen of laten doen: checkjekiwis.nl

Credits:

Account: Sander van de Weijer

Creatie: Djajant Hanenberg & Kris Spapé

Productie & regie: rubenpaulruben

Outdoor: JCDecaux

Media: De Speld

Social Media: Boomerang Agency

PR: Mariette van der Lee

Locatie: Fruittuin van West

Published On: juli 27th, 2021 /

Recente berichten

Contact met andere mensen die geraakt zijn door kanker, wat is jouw ervaring?

juni 29th, 2022|Reacties uitgeschakeld voor Contact met andere mensen die geraakt zijn door kanker, wat is jouw ervaring?

Vandaag openen NFK en Stichting Jongeren en Kanker de nieuwe Doneer Je Ervaring-peiling “Contact met andere mensen die geraakt zijn door kanker, wat is jouw ervaring?”. Met deze vragenlijst willen we achterhalen wat de meerwaarde ...

32.000 jongvolwassenen leven met of na kanker: zij verdienen meer aandacht

juni 14th, 2022|Reacties uitgeschakeld voor 32.000 jongvolwassenen leven met of na kanker: zij verdienen meer aandacht

Per jaar krijgen bijna 4.000 jongvolwassenen van 18 tot en met 39 jaar de diagnose kanker. Zij worden AYA’s (adolescents and young adults) genoemd. AYA's worden veelal behandeld zoals alle andere volwassenen met kanker. Dit ...

kankerzorg in beeld: kanker bij jongvolwassenen

juni 14th, 2022|Reacties uitgeschakeld voor kankerzorg in beeld: kanker bij jongvolwassenen

Vandaag wordt het rapport ‘Kanker bij jongvolwassenen’ gelanceerd. Het rapport, een co-productie van IKNL en het AYA ‘Jong & Kanker’ Zorgnetwerk gaat in op de epidemiologie, kwaliteit van leven en organisatie van zorg bij kanker ...

Borrel Arnhem

juli 16-19:30 - 22:30

PowerSoos Viore

PowerSoos Viore

augustus 4-18:30 - 21:30

Wipeout met foodfestival

augustus 5-12:30 - 19:30