Na een maand lang naar ballen kijken (het EK), is het tijd om even aan ze te voelen…

Als je een gesprek begint over zaadbalkanker, of het hebt over het ’zelfonderzoek’ onder de douche, wordt de sfeer vaak een beetje lacherig of ongemakkelijk. Toch is zaadbalkanker de meest voorkomende kanker bij jongemannen tussen de 15-35 jaar (en nagenoeg niemand die dit weet). De diagnose wordt ongeveer 800 keer per jaar gesteld en deze specifieke kanker komt steeds vaker voor. Meer kennis én meer zelfonderzoek is daarom van groot belangrijk. Want als je er op tijd bij bent, is de kans op genezing meer dan 95%. Daarom start Stichting Zaadbalkanker vanaf 12 juli een campagne gericht op het doorbreken van het taboe rondom de ziekte en het stimuleren van een eenvoudig zelfonderzoek.

Precies dat, maar dan daar….

Er wordt nog steeds te weinig actief gecontroleerd op tekenen van zaadbalkanker. Terwijl de handeling ons allemaal erg bekend is. Gek toch? Het is een kwestie van even zelf checken: zoals je ook aan je fruit voelt als je wil weten of het rijp is…..’Precies dat, maar dan daar’.

Door middel van een landelijke campagne wordt vanaf 12 juli benadrukt hoe simpel het is om jezelf te (laten) controleren. En streeft de stichting ernaar, om het maandelijkse checkmoment net zo normaal te maken als het borstonderzoek van vrouwen.

 

Ivo Struik van Stichting Zaadbalkanker: “Zaadbalkanker kun je vaak, zelf ontdekken. Je voelt dat je bal groter is en soms voel je knobbel(s) in je zaadbal. Het is een heel serieus onderwerp, dat we juist vanwege het taboe dat erop rust, luchtig hebben willen insteken om het toegankelijker te maken. Zo hopen we de jonge mannen, die er het meest door worden getroffen, te stimuleren zichzelf te checken.”

De campagne werd gemaakt door voormalig creatief duo Djajant Hanenberg en Kris Spapé, in samenwerking met productiemaatschappij rubenpaulruben. Daarnaast zijn er flink wat partijen en individuen die zich maar al te graag aansloten bij deze goedbedoelde beweging. Zie credits.

Naast de campagne lanceert de Stichting Zaadbalkanker ook een speciaal ingerichte landingspagina met alle informatie over onder andere de symptomen en de manieren om onderzoek bij jezelf te doen of laten doen: checkjekiwis.nl

Credits:

Account: Sander van de Weijer

Creatie: Djajant Hanenberg & Kris Spapé

Productie & regie: rubenpaulruben

Outdoor: JCDecaux

Media: De Speld

Social Media: Boomerang Agency

PR: Mariette van der Lee

Locatie: Fruittuin van West

Published On: juli 27th, 2021 /

Recente berichten

  • Laura Hoogendoorn over de waarde van lotgenotencontact

‘Fijn om een plek te hebben waar je lotgenoten kunt ontmoeten’, Laura Hoogendoorn

oktober 9th, 2024|Reacties uitgeschakeld voor ‘Fijn om een plek te hebben waar je lotgenoten kunt ontmoeten’, Laura Hoogendoorn

Tweeënhalf jaar geleden kreeg Laura Hoogendoorn (26) voor de eerste keer de diagnose kanker. Ze bleek een zeldzame vorm van uitgezaaide kanker in haar buik te hebben. Haar herstel na de twaalf uur durende buikoperatie ...

  • Test de Healthy Chronos app

Test de Healthy Chronos app en krijg grip op je energiebalans en vermoeidheid na kanker

september 12th, 2024|Reacties uitgeschakeld voor Test de Healthy Chronos app en krijg grip op je energiebalans en vermoeidheid na kanker

Healthy Chronos ontwikkelde samen met Stichting Jongeren en Kanker en een grote groep AYA's dé enige app speciaal voor jonge mensen met kanker en vermoeidheid. We zijn nu op zoek naar 100 enthousiaste testers om ...